platný od 1. 9. 2014
Základem našeho vzájemného setkávání je dodržování pravidel slušného chování, vzájemná úcta a respekt.
Práva a povinnosti žáků a zákonných zástupců, vztahy žáků a zákonných zástupců s pedagogickými pracovníky školy
Práva žáků
Povinnosti žáků
Práva zákonných zástupců žáků
Povinnosti zákonných zástupců žáků
Vztahy žáků a zákonných zástupců s pedagogickými pracovníky školy
Provoz a vnitřní režim školy
Docházka do školy, uvolňování žáků
Zacházení se školním majetkem, učebnicemi a potřebami
Vnitřní režim školy
Dodatky pro provoz 1. stupně ZŠ a školní družiny
Dodatky pro provoz 2. stupně ZŠ
Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před rizikovým chováním a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
Bezpečnost a ochrana zdraví žáků
Pravidla pro snižování bezpečnostních a zdraví ohrožujících rizik
Ochrana před rizikovým chováním
Pravidla pro hodnocení výsledků žáků
Pravidla pro sebehodnocení žáků
Výchovná opatření
Klasifikace chování
Hodnocení prospěchu
Klasifikační stupně prospěchu
Zásady pro používání slovního hodnocení
Hodnocení mimořádně nadaných žáků
Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
1. | 7.50 | - | 8.35 |
2. | 8.55 | - | 9.40 |
3. | 9.50 | - | 10.35 |
4. | 10.45 | - | 11.30 |
5. | 11.40 | - | 12.25 |
6. | 12.35 | - | 13.20 |
1. | 7.50 | - | 8.35 |
2. | 8.45 | - | 9.30 |
3. | 9.50 | - | 10.35 |
4. | 10.45 | - | 11.30 |
5. | 11.40 | - | 12.25 |
6. | 12.35 | - | 13.20 |
7. | 13.10 | - | 13.55 |
8. | 14.05 | - | 14.50 |
Poučení o bezpečnosti a ochraně zdraví a seznámení s pravidly uvedenými ve školním řádu provádí třídní učitel na počátku školního roku přiměřeně věku a rozumovým schopnostem žáků.
Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během vyučování v budově školy, v tělocvičně nebo na hřišti, jsou žáci povinni hlásit ihned vyučujícímu a následně svému třídnímu učiteli případně učiteli konajícímu dozor.
Žáci i všichni zaměstnanci a návštěvníci školy jsou v zájmu sebe i svého okolí povinni dodržovat pravidla bezpečnosti práce a ochrany zdraví. Zejména je zakázáno:
Žáci, kteří do školy dojíždějí na kole či koloběžce, popřípadě na motorce či skútru, zaparkují toto v prostoru tomu určenému u školní jídelny a dostatečně jej zabezpečí ve stojanu zámkem či podobným zařízením. Prostor je sledován kamerovým systémem.
Všichni pedagogičtí pracovníci, zejména školní metodik prevence, průběžně sledují konkrétní podmínky a situaci ve škole z hlediska výskytu rizikového chování, uplatňují různé formy a metody umožňující včasné zachycení ohrožených žáků.
Školní metodici prevence zajišťují preventivní program školy, spolupráci s rodiči v oblasti prevence a informují je o preventivním programu školy a dalších aktivitách. Školní metodici prevence spolupracují s dalšími institucemi, které zajišťují sociálně právní ochranu dětí a mládeže.
Žáci školy mají přísný zákaz nošení, držení, distribuce a užívání návykových látek v areálu školy. Porušení tohoto zákazu je hrubým porušením školního řádu. Ředitel školy využije všech možností daných mu příslušným zákonem včetně možnosti dát podnět k zahájení trestního stíhání osob, které se na porušení tohoto zákazu podílely. Ředitel školy nebo jím pověřený pracovník bude informovat zákonné zástupce žáků, u nichž bylo zjištěno porušení tohoto zákazu, a zároveň je seznámí s možností odborné pomoci.
Projevy šikanování mezi žáky, tj. násilí, omezování osobní svobody, ponižování a pod., kterých by se dopouštěli jednotliví žáci nebo skupiny žáků vůči jiným žákům nebo skupinám (zejména v situacích, kdy jsou takto postiženi žáci mladší a slabší), jsou přísně zakázány a budou považovány za hrubý přestupek proti školnímu řádu.
Pedagogičtí pracovníci dbají, aby etická a právní výchova, výchova ke zdravému životnímu stylu a preventivní výchova byla nedílnou součástí vyučování.
Hodnocení výsledků žáků se řídí příslušnými právními předpisy, zejména zákonem č 561/2004 Sb. (školský zákon), Vyhláškou o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky č. 48/2005 Sb. a dalšími předpisy.
Pravidla pro sebehodnocení žáků
Pochvalu třídního učitele uděluje třídní učitel za školní iniciativu, za školní úspěšnou práci, za příkladné chování, za reprezentaci třídy nebo školy aj.
Pochvalu ředitele školy uděluje ředitel po projednání v pedagogické radě za mimořádný projev humánnosti, záslužný nebo statečný čin, za vzornou reprezentaci školy, za dlouhodobou úspěšnou školní práci.
Školní pohár za vynikající školní výsledky a reprezentaci se uděluje žákům 9. tříd za vynikající školní výsledky v průběhu školní docházky, výbornou reprezentaci školy ve sportovních soutěžích, olympiádách apod. Návrhy projedná pedagogická rada na základě doporučení třídního učitele.
Věcný dar za výjimečný záslužný čin nebo za vynikající studijní výsledky se uděluje žákům po projednání pedagogickou radou na základě doporučení třídního učitele.
Napomenutí třídního učitele ukládá třídní učitel za opakované drobnější přestupky proti školnímu řádu. Zpravidla za opakovanou nekázeň, nepořádnost, neplnění zadaných úkolů, pozdní příchody do školy, manipulace s mobilním telefonem při vyučování aj.
Důtku třídního učitele ukládá třídní učitel za závažný kázeňský přestupek nebo za časté drobné přestupky. Zpravidla za opakované nerespektování pokynů vyučujících, neplnění školních povinností, zapírání žákovské knížky, opakovanou ztrátu žákovské knížky, podvody v žákovské knížce, časté vyrušování při výuce, opakované pozdní příchody na vyučování, opakovanou manipulaci s mobilním telefonem při vyučování, ničení nebo poškozování majetku školy nebo majetku spolužáků, opakované nošení předmětů nesouvisejících s výukou do školy, vulgární nebo agresivní chování, narušování osobního soukromí spolužáků, slovní nebo fyzické útoky vůči spolužákům, ponižování nebo vyhrožování spolužákům a další.
Důtku ředitele školy ukládá ředitel po projednání v pedagogické radě za závažný kázeňský přestupek nebo za opakující se kázeňské přestupky.
Za závažný kázeňský přestupek je považováno například fyzické napadení, účast na šikanování spolužáka, agresivní a vulgární vystupování, krádež, toxikomanie, úmyslné zničení nebo závažné poškození školního majetku, přechovávání nebo distribuce návykových látek, zavinění vzniku úrazu chováním v rozporu s pokyny vyučujícího, s ustanoveními školního řádu nebo řádu pracovny, svévolné opuštění školy nebo prostoru konání školní akce, podvádění v žákovské knížce, záškoláctví a další.
Klasifikace chování není trestem ve smyslu kázeňského opatření, ale výhradně hodnocením žákova chování za příslušné období. Toto hodnocení není nezbytně podmíněno předchozím uložením jakéhokoli z uvedených kázeňských opatření.
Hodnocen známkou 1 (chování velmi dobré) je žák, který uvědoměle dodržuje pravidla chování a ustanovení školního řádu. Méně závažných přestupků se dopouští ojediněle. Žák je však přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit.
Hodnocen známkou 2 (chování uspokojivé) je žák, jehož chování je v rozporu s pravidly obecné lidské slušnosti a s ustanoveními školního řádu. Žák se dopustí závažného přestupku proti pravidlům slušného chování nebo vnitřnímu řádu školy; nebo se opakovaně dopustí méně závažných přestupků. Zpravidla se i po udělení důtky třídního učitele dopouští dalších přestupků, narušuje výchovně vzdělávací činnost školy. Ohrožuje svoji bezpečnost a zdraví nebo bezpečnost a zdraví jiných osob.
Hodnocen známkou 3 (chování neuspokojivé) je žák, jehož chování ve škole je v příkrém rozporu s pravidly slušného chování. Dopustí se takových závažných přestupků proti školnímu řádu nebo provinění, že je jimi vážně ohrožena výchova nebo bezpečnost a zdraví jiných osob. Záměrně narušuje hrubým způsobem výchovně vzdělávací činnost školy. Zpravidla se i po udělení důtky ředitele školy dopouští dalších přestupků.
Podklady pro výslednou klasifikaci získává učitel průběžným soustavným pozorováním žáka, jeho výkonů a připravenosti na vyučování, různými druhy zkoušení (písemné, ústní, grafické, praktické, pohybové, písemnými pracemi, didaktickými testy).
Učitel oznamuje žákovi výsledek každé klasifikace (u písemných zkoušek a testů do 14 dnů) a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených jevů, výkonů a výtvorů.
Učitel rozvrhne kontrolní a písemné práce rovnoměrně tak, aby se nadměrně nehromadily v období před výslednou klasifikací.
Učitel je povinen vést soustavnou evidenci o klasifikaci žáka. Veškeré známky (hodnocení) , které učitel zahrne do výsledné klasifikace na vysvědčení, zapisuje průběžně do elektronické žákovské knížky, u 1. a 2. ročníku souběžně do záznamníčku, u 3. ročníku souběžně do žákovské knížky. Zápis známek (hodnocení) se řídí Vnitřním předpisem Základní školy Josefa Hlávky Přeštice o pravidlech zaznamenávání hodnocení do elektronických žákovských knížek a zaznamenávání informací do Informační a omluvné knížky.
Žák 6. až 9. ročníku základní školy musí být z předmětu vyzkoušen ústně nebo písemně alespoň dvakrát za každé pololetí. Obdobné pravidlo platí i v naukových předmětech ve 3. až 5. ročníku základní školy. Ve vyučovacích předmětech s převahou praktického zaměření může nahrazovat vyzkoušení praktický výkon žáka. Výslednou klasifikaci určí učitel, který vyučuje příslušnému předmětu. V předmětu, ve kterém vyučuje více učitelů, určí výsledný stupeň za klasifikační období příslušní učitelé po vzájemné dohodě.
V případě, že žáka nebude možno z předmětu hodnotit, např. z důvodu dlouhodobé absence nebo časté nepřítomnosti žáka ve výuce, bude hodnocen v náhradním termínu po vykonání komisionální zkoušky.
Při určování stupně prospěchu v jednotlivých předmětech na konci klasifikačního období se hodnotí kvalita práce a učební výsledky, jichž žák dosáhl za celé klasifikační období. Přitom se přihlíží k systematičnosti v práci žáka po celé klasifikační období. Učitel přihlíží k věkovým zvláštnostem žáka i k tomu, že žák mohl v průběhu klasifikačního období zakolísat v učebních výkonech pro určitou indispozici. Při určování klasifikačního stupně posuzuje učitel výsledky práce žáka objektivně, nesmí podléhat žádnému vlivu subjektivnímu ani vnějšímu. Klasifikační stupeň není aritmetickým průměrem dílčí klasifikace za příslušné období.
Ve všech ročnících mohou rodiče žáků s prokazatelnými vývojovými poruchami učení požádat ředitele školy o slovní hodnocení .
Žádost musí být doložena vyšetřením (ne starším než 2 roky) a doporučením pedagogicko-psychologické poradny.
stupeň 1 (výborný):
Žák ovládá požadované učivo uceleně, přesně a úplně. Samostatně uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů. Myslí logicky správně, zřetelně se u něho projevuje samostatnost a tvořivost. Jeho ústní a písemný projev je správný, přesný a výstižný. Grafický projev je přesný a estetický. Výsledky jeho činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky. Je schopen samostatně studovat vhodné texty. Ve vyučovacích předmětech s převahou praktického zaměření projevuje soustavně kladný vztah k praktickým činnostem, které vykonává pohotově, samostatně a ukázněně. Utváří jimi tak potřebné dovednosti a návyky. Pracuje bez závažnějších nedostatků. Umí si zorganizovat práci, dodržuje pravidla a pokyny související s konkrétní praktickou činností.
stupeň 2 (chvalitebný):
Žák ovládá požadované poznatky v podstatě uceleně, přesně a úplně. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. V jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost. Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky. Kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků. Grafický projev je estetický, bez větších nepřesností. Je schopen samostatně nebo s menší pomocí studovat vhodné texty. Ve vyučovacích předmětech s převahou praktického zaměření pracuje samostatně, ale méně tvořivě, avšak bez podstatných chyb. Umí si zorganizovat vlastní práci, jejíž výsledky mohou mít drobné nedostatky. Je uvědoměle ukázněný, zřídka potřebuje pomoc učitele.
stupeň 3 (dobrý):
Žák má v osvojování požadovaných poznatků mezery. Při vykonávání požadovaných činností se projevují nedostatky. Nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. Při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští chyb. Jeho myšlení je vcelku správné, ale málo tvořivé, v jeho logice se vyskytují chyby. V ústním a písemném projevu má nedostatky. V kvalitě jeho výsledků se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky. Je schopen samostatně studovat podle návodu učitele. Ve vyučovacích předmětech s převahou praktického zaměření má žákova úspěšnost jisté výkyvy. Dopouští se chyb a potřebuje občasnou pomoc učitele, kterým musí být veden i při dodržování pracovního režimu, kázně a zásad.
stupeň 4 (dostatečný):
Žák má v osvojování požadovaných poznatků závažné mezery. Při vykonávání požadovaných činností je málo pohotový a má větší nedostatky.Při řešení úkolů se vyskytují závažné chyby. Při využívání poznatků je nesamostatný. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má vážné nedostatky. V grafickém projevu se vyskytují nedostatky, grafický projev je málo estetický. Ve vyučovacích předmětech s převahou praktického zaměření žák pracuje bez zájmu a pouze za stálé pomoci a vedení učitele. V praktických činnostech, dovednostech a návycích se dopouští větších chyb. Málo dbá na dodržování příslušných předpisů, zásad a pracovního režimu.
stupeň 5 (nedostatečný):
Žák si požadované poznatky neosvojil, má v nich závažné a značné nedostatky. Jeho dovednost vykonávat požadované intelektuální a motorické činnosti má velmi podstatné nedostatky. V uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s pomocí učitele. Neprojevuje samostatnost v myšlení, vyskytují se u něho časté závažné logické nedostatky. V ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků jeho činnosti a grafický projev mají vážné dostatky. Závažné nedostatky a chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele. Ve vyučovacích předmětech s převahou praktického zaměření neprojevuje žák žádný zájem o práci. Má podstatné nedostatky a nejeví ani minimální snahu je odstranit. Nedodržuje předepsaný pracovní režim a zásady práce.
Třídní učitel po projednání s vyučujícími ostatních předmětů převede slovní hodnocení do klasifikace nebo klasifikaci do slovního hodnocení v případě přestupu žáka na školu, která hodnotí odlišným způsobem, a to na žádost této školy nebo zákonného zástupce žáka.
Je-li žák hodnocen slovně, převede třídní učitel po projednání s vyučujícími ostatních předmětů slovní hodnocení do klasifikace pro účely přijímacího řízení ke střednímu vzdělávání.
Při použití slovního hodnocení se výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem hodnotí tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným výstupům jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, ke svým vzdělávacím a osobnostním předpokladům a věku. Slovní hodnocení zahrnuje posouzení výsledků vzdělávání žáka v jejich vývoji, ohodnocení přístupu žáka ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon, a naznačení dalšího rozvoje žáka; obsahuje také zdůvodnění a doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat. Výsledky vzdělávání žáka na konci prvního pololetí lze hodnotit souhrnně za všechny předměty. Slovní hodnocení lze použít i pro hodnocení chování žáka. Zásady pro vzájemné převedení klasifikace a slovního hodnocení:
Prospěch
Ovládnutí učiva |
|
1 – výborný |
ovládá bezpečně |
2 – chvalitebný |
ovládá |
3 – dobrý |
v podstatě ovládá |
4 – dostatečný |
ovládá se značnými mezerami |
5 – nedostatečný |
neovládá |
Myšlení
1 – výborný |
pohotový, bystrý, dobře chápe souvislosti, samostatný |
2 – chvalitebný |
uvažuje celkem samostatně |
3 – dobrý |
menší samostatnost v myšlení |
4 – dostatečný |
nesamostatné myšlení, pouze s nápovědou |
5 – nedostatečný |
odpovídá nesprávně i na návodné otázky |
Vyjadřování
1 – výborný |
výstižné a poměrně přesné |
2 – chvalitebný |
celkem výstižné |
3 – dobrý |
myšlenky vyjadřuje ne dost přesně |
4 – dostatečný |
myšlenky vyjadřuje se značnými obtížemi |
5 – nedostatečný |
nedokáže se samostatně vyjádřit, i na návodné otázky odpovídá nesprávně |
Celková aplikace vědomostí
1 – výborný |
užívá vědomostí a spolehlivě a uvědoměle dovedností, pracuje samostatně, přesně a s jistotou |
2 – chvalitebný |
dovede používat vědomosti a dovednosti při řešení úkolů, dopouští se jen menších chyb |
3 – dobrý |
řeší úkoly s pomocí učitele a s touto pomocí snadno překonává potíže a odstraňuje chyby |
4 – dostatečný |
dělá podstatné chyby, nesnadno je překonává |
5 – nedostatečný |
praktické úkoly nedokáže splnit ani s pomocí |
Aktivita, zájem o učení
1 – výborný |
aktivní, učí se svědomitě a se zájmem |
2 – chvalitebný |
učí se svědomitě |
3 – dobrý |
k učení a práci nepotřebuje větších podnětů |
4 – dostatečný |
malý zájem o učení, potřebuje stálé podněty |
5 – nedostatečný |
pomoc a pobízení k učení jsou zatím neúčinné |
Na základě zjištění PPP je žák vzděláván podle individuálního vzdělávacího plánu, který mu rovněž stanovuje kriteria hodnocení.
Při hodnocení chování žáků se specifickými poruchami chování jsou zohledňovány problémy a nedostatky vyplývající z charakteru jejich poruchy na základě odborného vyšetření. Zohlednění se týká projevů žáka vyplývajících z typu a rozsahu jeho poruchy.
Hodnocení žáků se specifickými poruchami učení (SPU), se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a žáků integrovaných:
Žák je hodnocen individuálně. Vzdělává-li se podle individuálního vzdělávacího plánu, jsou v něm uvedena i doporučení týkající se hodnocení. Žák využívá zohlednění, která zpravidla spočívají v:
Při hodnocení žáka, který není státním občanem ČR, se dosažená úroveň znalosti českého jazyka považuje za závažnou souvislost, která ovlivňuje výkon žáka. Při hodnocení takového žáka ze vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura vždy považuje dosažená úroveň znalosti českého jazyka za závažnou souvislost, která ovlivňuje výkon žáka. Současně berou tuto skutečnost na vědomí učitelé předmětů s převahou naukového zaměření, kde znalost jazyka může do značné míry taktéž ovlivnit výkon žáka.
Schváleno Školskou radou dne 21. 8. 2014
V Přešticích 1. 9. 2014
Mgr. Petr Fornouz v.r.
ředitel školy
ŠKOLNÍ ROK 23/24
organizace, volné dny,
pomůcky...
Poděkování od účastníků návštěvy z Krška
Účast v matematické soutěži PANGEA
První přespolní běh pro naše atlety
Finálový florbalový turnaj v Praze
Úspěch v celostátním kole pěvecké soutěže
ÚSPĚCH v Přehlídce dětských recitátorů
ZAJÍMAVOSTI
Pocta Josefu Hlávkovi
ke 190. výročí narození
Prestižní cena za vědu pro paní Lenku Zdeborovou, naši bývalou žákyni
Ze života Josefa Hlávky - videopořad
Jak povodeň v roce 2002 ohrožovala školu
Základní škola Josefa Hlávky Přeštice, Na Jordáně1146
IČO: 49181891
webmaster